Aerograf to narzędzie niezbędne w arsenale każdego średnio zaawansowanego modelarza. Jego utrzymanie nie jest trudne, jednak wielu modelarzy łatwo psuje aerograf i często nie potrafi zrozumieć dlaczego zaczął sprawiać kłopoty. Zobacz najczęstsze błędy obsługi aerografu i dowiedz się jak ich uniknąć.

Większość błędów bierze się z pośpiechu i niedbalstwa. Cześć z nich wynika z rozpowszechnionych mitów – narosłych na złych nawykach. Błędy te podzieliłem na trzy działy:

Malowanie modeli aerografemBłędy czyszczenia aerografu

Numer jeden to oczywiście zaniedbanie czyszczenia aerografu. Po zakończonej sesji malowania odkładasz aerograf na stojak i pozwalasz zaschnąć farbie we wnętrzu aerografu. Zasychająca farba skleja iglicę, dysze i kanały doprowadzające farbę. Czyszczenie po malowaniu zajęłoby pięć minut teraz stracisz nawet godzinę i możesz uszkodzić aerograf

Zdjęcia: © Fotolia.pl

Numer dwa to czyszczenie aerografu przez zanurzenie w nitro lub acetonie. Nitro i aceton zmywają farbę, nawet po jej zaschnięciu. Przemyślni modelarze chętnie zanurzają aerograf w tych rozcieńczalnikach i pozwalają mu „nasiąknąć”. Nie ważne czy zrobisz to zaraz po użyciu czy też sprzęt jest już zaschnięty w wyniku zaniedbania czyszczenia. Wywoła to dwa problemy – zniszczenie uszczelek gumowych bardzo szybko a po pewnym czasie nawet teflonowych. Dodatkową atrakcją są ślady przebarwienia jakie mogą powstać na chromowanej powłoce aerografu, niestety nieusuwalne.

Błędy obsługi części mechanicznych aerografu

Numer trzy wymaga więcej inwencji – jest nim mieszanie farby w zbiorniczku przez cofnięte powietrze z dyszy. Brzmi zagadkowo, ale jest bardzo proste… i zabójcze. Kiedy nalejesz farby i rozcieńczalnika do zbiorniczka, po lekkim odkręceniu osłonki dyszy zaobserwujesz bąbelki w zbiorniczku. To uszczelka uszczelniająca dyszę została poluzowana i powietrze z kanału doprowadzającego, zamiast trafiać do dyszy cofa się przewodem dla farby. Wygląda fantastycznie, miesza się samoczynnie, tyle że potem farba łatwo wpływa do kanału doprowadzającego powietrze i usunięcie jej stamtąd to dopiero mordęga.

Numer cztery to sprawa zdaje się prosta – Siłowe dociskanie iglicy. Szybko-szybko już chcesz malować i… iglica stępiona lub dysza rozerwana.

Jak zepsuć malowanie aerografem

Piąty błąd to niestaranne rozcieńczanie farby. Farba powinna mieć rozcieńczenie dające płynną pracę, i gładką, cienką warstwę zasychającą krótko po trafieniu na powierzchnię modelu, ale nie od razu. Zbyt gęsta farba będzie zatykać aerograf i tworzyć szorstka powierzchnię. Zbytnio rozcieńczona – łatwo będzie płynąć i uzyskasz kilka malowniczych zacieków. Prawidłowe rozcieńczenie to konsystencja mleka. Są jeszcze zaawansowane ustawienia, ale na razie je pomińmy.

Kiedy wszystko jest już dobrze – jednym ruchem możesz wykonać błąd szósty: Gwałtowne otwieranie przepływu farby i pośpieszne pokrywanie powierzchni modelu. Jeżeli nie powstaną zacieki, to na pewno zakleisz farbą detale modelu jak szpachlówką w płynie. Aerograf jest właśnie po to, aby nakładać cienkie i gładkie warstwy, aż do uzyskania pożądanego pokrycia.

Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi unikniesz podstawowych błędów w malowaniu aerografem. Jeżeli uważasz, że coś pominąłem, bez wahania dodaj to w komentarzu!

Zdjęcie