«

»

Cze 08

Wydrukuj to Wpis

M-346 Master – włoska siła dla polskiego lotnictwa

 

Alenia Aermacchi to włoska firma, której historia sięga 1913 roku. Pierwsze modele tego producenta to wodnosamoloty oraz samochody i niewielkie motocykle. Dzisiaj firma wchodzi w skład koncernu Leonardo. To własnie stąd pochodzi najnowszy samolot szkolny dla polskiego lotnictwa.

m-346

Alenia Aermacchi M-346 Master to wszechstronny, nowoczesny samolot, oblatany w 2004 roku. Ten dwusilnikowy odrzutowiec powstał w wyniku wspólnych prac włoskiej firmy z zakładami Jakowlewa (Jak-130), prowadzonych od 1993 roku. 6 lat później,  Aermacchi została posiadaczem praw do tego modelu poza WNP i Rosją. Wkrótce zmieniono nazwę firmy, dodając do niej przedrostek Alenia i rozpoczęto pracę nad ulepszoną wersją maszyny. W 2004 roku oblatano pierwszy egzemplarz, a w 2010, rozpoczęto produkcję.

Parametry samolotu M-346

Samolot pod wieloma względami M-246  Master przypomina polską Iskrę TS-11. To model szkolno-treningowy, z metalowo-aluminiową konstrukcją. Samolot zaprojektowano z myślą o poprawieniu charakterystyki manewrowej i uzyskania optymalnych warunków aerodynamicznych. Pod względem systemów bezpieczeństwa, nie odbiega on od najnowszych modeli myśliwców służących w armiach na całym świecie. Na komfort latania wpływa system kontroli stateczności.

fg_gz_air

Podczas szkolenia można dopasować poziom trudności sterowania, do umiejętności pilota. Umożliwia to łatwe przejście od samolotu szkoleniowego, do „prawdziwego” myśliwca.

Silniki tego samolotu zapewniają mu ciąg 2 x 27.8 kN i pozwalają uzyskać prędkość maksymalną 1059 km/h. Maksymalny pułap samolotu określa się na 13500 m.

Bardzo interesującą opcją jest „panic button”, czyli przycisk, który przywraca samolot do lotu poziomego w przypadku, gdy pilot jest zdezorientowany. Silniki samolotu wyróżniają się modułową budową, która umożliwia ich przegląd według stanu, bez konieczności okresowych przeglądów.

M-346 posiada także dodatkową jednostkę napędową, która w razie awarii zapewnia zasilanie i odpowiednie ciśnienie w instalacji pneumatycznej.

Samolot posiada 3 zbiorniki paliwa o wspólnej pojemności 2500 litrów, a w razie potrzeby, można rozszerzyć zasięg o kolejne 1800 litrów, za pomocą odrzucanych zbiorników.

20160606_roll-out_1_900

M-346 w służbie

Odbiorcami samolotu M-346 Master są:

  • Włochy (18)
  • Izrael (30)
  • Singapur (12)
  • ZEA

Polska Armia już wkrótce dołączy do tej listy, ponieważ w 2014 roku podpisano kontrakt na zakup 8 sztuk tego modelu. 6 czerwca 2016 pierwszy samolot dla Polskich sił powietrznych opuścił linie produkcyjną. Samoloty Master wejdą na wyposażenie 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Baza dzięki użytkowaniu samolotów M-346 planuje stać się międzynarodowym centrum szkolenia pilotów wojskowych.

20160606_roll-out_3_900

Pytaniem, które zadaje sobie wielu polskich modelarzy jest kiedy i kto wypuści pierwszy model do sklejania tego pięknego samolotu.

Zdjęcia i rysunki www.m-346.com

Permalink do tego artykułu: http://www.modele.edu.pl/2016/06/m-346-master-wloska-sila-dla-polskiego-lotnictwa/

1 ping

  1. M-346 w polskim lotnictwie | Hobby dla Faceta

    […] M-346 Master, które trafią do polskiej armii, będą pomalowane w podobny sposób, jak F-16 i MiG-29 – […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>