Alenia Aermacchi to włoska firma, której historia sięga 1913 roku. Pierwsze modele tego producenta to wodnosamoloty oraz samochody i niewielkie motocykle. Dzisiaj firma wchodzi w skład koncernu Leonardo. To własnie stąd pochodzi najnowszy samolot szkolny dla polskiego lotnictwa.
Alenia Aermacchi M-346 Master to wszechstronny, nowoczesny samolot, oblatany w 2004 roku. Ten dwusilnikowy odrzutowiec powstał w wyniku wspólnych prac włoskiej firmy z zakładami Jakowlewa (Jak-130), prowadzonych od 1993 roku. 6 lat później, Aermacchi została posiadaczem praw do tego modelu poza WNP i Rosją. Wkrótce zmieniono nazwę firmy, dodając do niej przedrostek Alenia i rozpoczęto pracę nad ulepszoną wersją maszyny. W 2004 roku oblatano pierwszy egzemplarz, a w 2010, rozpoczęto produkcję.
Parametry samolotu M-346
Samolot pod wieloma względami M-246 Master przypomina polską Iskrę TS-11. To model szkolno-treningowy, z metalowo-aluminiową konstrukcją. Samolot zaprojektowano z myślą o poprawieniu charakterystyki manewrowej i uzyskania optymalnych warunków aerodynamicznych. Pod względem systemów bezpieczeństwa, nie odbiega on od najnowszych modeli myśliwców służących w armiach na całym świecie. Na komfort latania wpływa system kontroli stateczności.
Podczas szkolenia można dopasować poziom trudności sterowania, do umiejętności pilota. Umożliwia to łatwe przejście od samolotu szkoleniowego, do „prawdziwego” myśliwca.
Silniki tego samolotu zapewniają mu ciąg 2 x 27.8 kN i pozwalają uzyskać prędkość maksymalną 1059 km/h. Maksymalny pułap samolotu określa się na 13500 m.
Bardzo interesującą opcją jest „panic button”, czyli przycisk, który przywraca samolot do lotu poziomego w przypadku, gdy pilot jest zdezorientowany. Silniki samolotu wyróżniają się modułową budową, która umożliwia ich przegląd według stanu, bez konieczności okresowych przeglądów.
M-346 posiada także dodatkową jednostkę napędową, która w razie awarii zapewnia zasilanie i odpowiednie ciśnienie w instalacji pneumatycznej.
Samolot posiada 3 zbiorniki paliwa o wspólnej pojemności 2500 litrów, a w razie potrzeby, można rozszerzyć zasięg o kolejne 1800 litrów, za pomocą odrzucanych zbiorników.
M-346 w służbie
Odbiorcami samolotu M-346 Master są:
- Włochy (18)
- Izrael (30)
- Singapur (12)
- ZEA
Polska Armia już wkrótce dołączy do tej listy, ponieważ w 2014 roku podpisano kontrakt na zakup 8 sztuk tego modelu. 6 czerwca 2016 pierwszy samolot dla Polskich sił powietrznych opuścił linie produkcyjną. Samoloty Master wejdą na wyposażenie 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Baza dzięki użytkowaniu samolotów M-346 planuje stać się międzynarodowym centrum szkolenia pilotów wojskowych.
Pytaniem, które zadaje sobie wielu polskich modelarzy jest kiedy i kto wypuści pierwszy model do sklejania tego pięknego samolotu.
Zdjęcia i rysunki www.m-346.com
Trackbacks / Pingbacks