«

»

Wrz 23

Wydrukuj to Wpis

Samoloty MiG-29 w Polsce

Dwusilnikowe, ponaddźwiękowe myśliwce MiG-29 („Fulcrum” w kodzie NATO) to ostatnie samoloty z wielkiej rodziny MiGów używanych przez lotnictwo polskie. Choć latają w naszym kraju już od ponad ćwierćwiecza, ich charakterystyczna, nieco spłaszczona sylwetka z podwójnym statecznikiem pionowym i imponujące właściwości lotne nadal budzą wielkie emocje miłośników lotnictwa.

Pierwsze MiGi-29 dla Polski

Skonstruowane w latach ’70 XX w. radzieckie myśliwce MiG-29 weszły do użytku w roku 1984. Rok później rozpoczęto rozmowy na temat nabycia tych samolotów dla Polski. Choć ambicje były większe, kryzys wymusił ograniczenie zamówienia do zaledwie dwunastu samolotów – 9 bojowych i 3 dwumiejscowych – dla jednej z eskadr elitarnego, stacjonującego w Mińsku Mazowieckim 1. pułku lotnictwa myśliwskiego (plm). 16 czerwca 1989 r. do Polski przyleciały cztery pierwsze MiGi-29. Wersja, którą otrzymało lotnictwo polskie, oznaczona 9.12A, była nieco zubożona w porównaniu z myśliwcami serii 9.12 eksploatowanymi przez ZSRR.

640px-mig-29_38

 Polski MiG-29 (9.12A) z 22. Bazy Lotniczej w Królewie Malborskim. Zdjęcie Łukasz Golowanow.

Z Czech i Niemiec

Po rozpadzie Układu Warszawskiego podjęto decyzję o niekupowaniu kolejnych samolotów w Rosji. Udało się jednak pozyskać MiGi-29 z Czech i Niemiec. Na przełomie lat 1995-96 wymieniliśmy z Czechami 10 myśliwców za 11 śmigłowców W-3 Sokół. Były to samoloty w doskonałym stanie, o niewielkim nalocie. Przezbrojono w nie drugą eskadrę 1. plm, wyposażoną dotychczas w MiGi-21. Kolejne MiGi-29 udało się zakupić w Niemczech, dzięki rezygnacji Luftwaffe z eksploatowania myśliwców pozostałych z lotnictwa NRD. Odkupiliśmy 22 samoloty (w tym 4 dwumiejscowe) w symbolicznej cenie 1 euro za sztukę. Maszyny te przylatywały do Polski stopniowo, w latach 2003-2004. Choć dostosowane już przez Niemców do wymogów NATO, były wyeksploatowane i zaledwie 14 z nich – po generalnym remoncie – trafiło na uzbrojenie 41. eskadry lotnictwa taktycznego w Malborku.

mig-29_przekazanie

 Niemiecki MiG-29 w dniu przylotu do Polski. Zdjęcie Norbert Czajkowski

Wchodzimy do NATO – kolejne modernizacje

Remonty naszych MiGów-29 połączone były z modernizacją wyposażenia. Wejście Polski do NATO wymagało dostosowania systemów łączności, nawigacji i identyfikacji swój-obcy (IFF). Prace wykonały Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy, w pierwszej kolejności modernizując w latach 1998-99 8 myśliwców z Mińska zgłoszonych przez Polskę do natowskich Sił Szybkiego Reagowania. Także „poniemieckie” MiGi przeszły remont i ujednolicenie wyposażenia. Wszystkie samoloty po remoncie w Bydgoszczy otrzymywały nowy „natowski” kamuflaż, w dwóch odcieniach szarości.


as17Reklama

Farby do malowania polskich samolotów bojowych: F-16, C-130, MiG-29 i śmigłowców. Dostaniesz je w sklepie Arma Hobby: HTK-AS17 Modern Polish Air Force paint set vol. 1

.


Kolejną modernizację 16 MiGów z Mińska wykonano w Bydgoszczy w latach 2011-14. Samoloty wyposażono w cyfrową awionikę, z komputerami analizującymi dane lotu, wspomagającymi planowanie i wykonywanie misji, oraz rejestrującymi wszystkie parametry – także w formie nagrań wideo. Poprawiono komfort pracy pilotów – dzięki kolorowemu wyświetlaczowi MFCD i nowemu pulpitowi radiostacji R-862. Nieco wcześniej rozpoczęto też modernizację urządzeń radiolokacyjnych i optoelektronicznych, poprawiając ich niezawodność i zasięg namierzania celów powietrznych.

W efekcie znajdujące się w służbie myśliwce MiG-29 mają całkiem przyzwoite zdolności walki powietrznej. Co ciekawe, dzięki zamykanym dolnym wlotom powietrza do silników (otwierają się wtedy wloty na górnej powierzchni) dysponują dużą elastycznością użycia – także ze słabiej przygotowanych pasów startowych czy autostrad. Niestety ograniczony zasięg, nawet z dodatkowym zbiornikiem PTB 1500, i brak możliwości wykorzystania natowskiego uzbrojenia uniemożliwiają im wykonywanie bardziej skomplikowanych misji. Także uzbrojenie powietrze-ziemia, jakim dysponują nasze „dwudzieste dziewiąte”, to tylko niekierowane pociski rakietowe i bomby.


Reklama

Polskie Modyfikacje MiG-29 – zestawy 1/72 i 1/48 dostępne w Arma Hobby zobacz


Pokazy i misje

Od początku swojej służby nasze MiGi-29 stanowiły wielką atrakcję pokazów lotniczych i defilad. Żaden poważniejszy Air-Show nie mógł się odbyć bez akrobacji „dwudziestych dziewiątych” czy symulowanej walki powietrznej z ich udziałem. Również służba podczas operacji i ćwiczeń była od początku bardzo intensywna. MiGi-29 regularnie uczestniczą w ćwiczeniach na terenie Polski oraz za granicą, m.in z francuskimi myśliwcami Mirage z Dijon, o czym świadczy okolicznościowe malowanie: wielkie godło francuskiej jednostki na grzbiecie MiGa nr 115.

MiGi-29 biorą też udział w międzynarodowych działaniach operacyjnych, m.in. w ramach kontyngentu „Orlik” pełnią dyżury w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii (misja NATO „Air Policing”).

800px-polish_air_force_mikoyan-gurevich_mig-29a_9-12a_lofting-1

 MiG-29 upamiętniający Mariana Pisarka zdjęcie Chris Lofting

W hołdzie bohaterom

W ostatnich latach MiGi-29 zasłynęły dzięki akcji upamiętnienia bohaterów historycznych eskadr, których tradycje przejęły jednostki z Mińska i Malborka. Na usterzeniu umieszczono portrety pilotów, uzupełnione wielkimi godłami jednostek wymalowanymi na grzbietach maszyn. Jako pierwszy pomalowano w ten sposób samolot nr 56 z Mińska, który na grzbiecie nosi godło Eskadry Kościuszkowskiej, a na usterzeniu portret ppłk. pil. Mariana Pisarka. Obecnie wszystkie mińskie maszyny pomalowane są według tego schematu. W roku 2015 pomysł podjęła także jednostka z Malborka, rozpoczynając akcję od ozdobienia MiGa nr 4105 portretami gen. pil. Stanisława Skalskiego. Tak udekorowane samoloty prezentują się niezwykle efektownie na pokazach lotniczych, a ich modele – na konkursach, internetowych forach czy w kolekcjach.

 

Permalink do tego artykułu: http://www.modele.edu.pl/2016/09/samoloty-mig-29-w-polsce/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>